Jotunheimen 2011

Årets tur i Jotunheimen blev tre tältnätter på fjället. Vi startade vid Gjendesheim på morgonen efter att sovit i bilen 😉 vi kom upp sent på lördagen. Magnus gick och pratade med damen på turistinformationen och fick reda på att båten vi skulle åka mellan Gjendesheim och Gjendebu bara går på eftermiddagen från och med 1 september. Oj, vi fick snabbt tänka om och vända på den tänkta turen… packa ihop oss, parkera och köpa biljett på 38 min och hoppa på båten. Så kl 10 var vi på plats i Gjendesbu och pratade lite med turistinformationen där, åt lite frukost och gav oss iväg 🙂 Genom Storådalen och Urdadalen ca. 22 km till första tältplatsen.

Urdadalen

Vi sov så gott man kan på liggunderlag i tält den natten lite lagom utmattade 😉 när vi vaknat dagen efter, ätit frukost och packat ihop oss så gick vi förbi Spitterstulen och upp för en finfin brant och tältade nedanför Glitteroksle drygt 14 km. Vi slog läger och funderade på om vi dagen efter skulle gå över Glittertindens 2465 meter över havet eller om vi skulle ta vägen runt. Allt fick hänga på vädret. När vi vaknade dagen efter verkade det som det skulle vara klart väder och vi bestämde oss för att gå över. Upp, upp och upp gick det… vi mötte snö och moln på vägen. Vi tog lunchpaus i snöyra… gick över glaciären och så när vi äntligen nådde toppen stod vi mitt i ett moln som sakta skingrades när vi stod där 🙂 och WOW, vilken utsikt vi fick!!

Så vandrade vi nerför Glittertinden och stannade till med darrande ben vid hytten i Glitterheim där vi gjorde en paus och pratade en stund med mannen där. Sedan gick vi en timme till för att slå läger för tredje natten med utsikt över Glittertinden. Dagens tur blev ca 14 km med mycket upp, upp, upp och ner, ner, ner 😉

Onsdag morgon vaknade vi utvilade igen 😉 och tog den sista biten på ca. 23 km över Hestlægerhøe, förbi Russvattnet och ner mot Bessvatnet tillbaka till Gjendesheim. Vid Gjende i Gjendesheim åt vi god middag (köttbullar och snabbmakaroner) för att sedan ta en efterlängtad dusch 🙂 innan vi körde hem till lilla Alingsås igen fulltankade med fina vyer, ca. 7 mil i benen och en längtan tillbaka.